Sunday, April 27, 2014

BAGAIMANA MEMPERBANYAKKAN SUSU IBU?

BAGAIMANA UNTUK MENINGKATKAN HASIL SUSU IBU

Memula harus ade target, berapa lama untuk memberikan sepenuh susu ibu kepada bayi kita tanpa FM(formula milk)..3 bln? 6 bln?owh..singkat sangat tu...target yang rendah, sehingga bayi berumur setahun.. yang paling bagus jika mommy2 semua boleh,  targetlah sehingga umur 2 tahun..


Susu saya sedikit lah. Baby tak kenyang lah.dah memang susu saya takde, boleh dpt 3 bulan je..itu memang selalu dengar rungutan dari mommy2 kat luar sana..kalu da berjaya penyusuan pada bayi sehingga  umur 3 bulan, itu maksudnya susu ibu ada.cume kalau sedikit perlukan sedikit ransangan.


JANGAN SESEKALI CAKAP SUSU SAYA TAKDE. SUSU SAYA SEDIKIT, SUSU SAYA KURANG. BABY TAK KENYANG.


Mindset tu yang penting. Jika kita kata susu saya tiada, so mmg takde lah susu ibu, jika ckp sedikit, mmg sedikit lah.. ibu2 perlu pikir positif ye..


Bagaimana nk memperbanyakkan susu ibu?


Hanya dengan supplement? Jgn salahkan supplement jika susu badan anda tak banyak jika anda sendiri tak usaha. Pengeluaran susu ni memerlukan SUPPLY & DEMAND..apa maksudnya ye? Maksud nya, semakin kerap bayi menyusu dan memberi ransangan maka semakin banyaklah pengeluaran susu ibu.


Bagaimana pula nak bagi bayi kerap menyusu? Bayi asik tido jee...


Ok. Sekurang2nya kita menyusukan bayi 2 jam sekali.jika  bayi tido, apa kata kita kejutkan supaya bayi bangun. Urut lembut pada tapak kaki bayi atau usik2 bawah dagu bayi supaya die sedar, dan suakan pada nipple kita.
Tapi kene lah tahu, bahawa perut bayi kita semasa lahir hanya lah sebesar guli. Minum pon sedikit je.tak perlu risau jika permulaan tu susu kita tu tak banyak k..


BAGAIMANA PULA JIKA SEDANG MENYUSUKAN BAYI, SUSU DISEBELAH PULA MENITIK?.


-Ok mommy2, semasa menyusukan bayi, sebelah lagi tu kita boleh tadah atau pam serentak semasa kita menyusukan bayi kita tadi.


-Selepas habis menyusukan bayi,kita boleh sambung mengepam. Jangan risau jika rasa breast kita mengecil or kata susu dah habis. Sbb jika breast kita kosong, susu akan produced lagi. Jadi semain banyak.. itu la konsep supply and demand.


-Lakukan power pumping.


APA ITU POWER PUMPING? 


Power pumping biasanya kita lakukan sekiranya susu kita semakin kurang atau sedikit. Cara nya senang aje cume perlukan sedikit pengorbanan masa dan tenaga. Demi anak kan...mommies sure boleh.


Pada permulaan, pam selama 10 minit. Kemudian rehat sepuluh minit. Then ulang balik pumping selama 10 minit. Selama 3 kali satu masa. Contohnya, lakukan pada jam 12 malam. Lakukan selama 1 jam. Teruskan power pumping walaupon semasa pumping, takde o sedikit susu yang keluar. Sbb tujuan utamanya untuk merangsang pengeluaran susu ibu yang semakin merundum tadi. cuba buat 3 hari berturut2, insyaAllah anda pasti puas hati..lg satu, Ibu2 jgn cepat mengalah ye. Kita mesti boleh buat..tapi tetapkan mindset dulu k.


WAKTU YANG SESUAI UNTUK LAKUKAN POWER PUMPING?


Waktu yang sesuai adalah sekitar tengah  malam hingga ke subuh. KENAPA? Sebab masa ini, hormon prolaktin yang berfungsi untuk pengeluaran susu ibu akan meningkat.


Rumusan Tips yang paling penting;
-          Mindset
-          Jangan sesekali kata kan tiada, kurang etc
-          Berikan bayi anda menyusu atau... pumping 2 jam sekali
-          Jangan tunggu sehingga breast bengkak baru nak pam k
-          Banyakkan minum air
-          Banyakkan makan makanan yanag berkhasiat
-          Elakkan stress
-          Semasa pam susu, pikirkan tentang bayi anda, imagine seolah2 kita sedang menyusukan bayi kita. Manakala jika direct  bfeed, belai2lah bayi kita sambil menyusukan yg tersayang..insyaAllah..air susu laju je keluarnya
-          Makan makan yang ber fiber. Membantu meningkatkan pengeluaran susu anda tau. CTH ALFAFA
-          Supplement bagi menyokong penyusuan anda


Apakah supplement yang boleh membantu dalam menyokong penyusuan anda?


Akcely ade byk set penyusuan dlm shaklee ni, depend pada keperluan dan baget anda.Tapi harini mummy nk share  set penyusuan asas dulu.


ALFAFA & ESP: BERTINDAK SEBAGAI MILK BOOSTER maksudnya membantu memperbanyakkan pengeluaran susu badan.


ESP:

-          sumber protien. Keperluan nutrisi bagi si ibu.
-          Membantu memperbanyakkan susu dan memekatkan susu ibu. Secara tak lansung, bayi akan cepat kenyang seterusnya membuatkan bayi anda tidur lena dan tak meragam. Jadi si ibu boleh berehat dan berpantang sebaik mungkin.


OSTEMATRIX
-          Sebagai sumber Kalsium bagi menampung kekurangan sumber Kalsium dlm badan ibu semasa menyusukan bayi. Menguatkan tulang & melegakan sakit badan dan sakit pinggang.
-          Jika kita menyusukan bayi, secara tan lansung bayi kita juga akan dapat sumber nutrisi. Tak kira lah protien mahupon Kalsium.
-          OstematriX juga bertindak sebagai milk booster.



mummy yg baru je lepas menyusukan my baby. tapi ni pict lama, but now masih lagi bf my baby almost 2 yeaR

BAGI YANG INGIN MENDAPATKAN INFO YG LEBIH LANJUT ATAU PON NAK TAHU TIP2 DI ATAS DENGAN LEBIH LANJUT, SILA JANGAN SEGAN SILU CONTACT MUMMY OK?
PM/WASSAP/TELEGRAM 0122817012
EMAIL: lilyshaklee@gmail.com
LIKE PAGE FB: Mummyosh Natural Health & Beauty


No comments:

Post a Comment