Wednesday, June 11, 2014

PENTINGNYA HEMOGLOBIN (HB) SEMASA HAMIL

PENTINGNYA HEMOGLOBIN (HB) SEMASA HAMIL


HB penting untuk perkembangan bayi mengikut jangkamasa kandungan.


 1. Kandungan kurang dari 5 bln (<20 minggu)Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis i.e pembentukan organ2 seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), jantung tidak terbentuk dgn sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dpt dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat(eg. tiada kaki & tangan dgn sempurna). Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi.


 2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28minggu)Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan.


 3. Kandungan 7 bulan ke atas(28-40 minggu)Sifat bayi telah sempurna dlm usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.


 Bagaimana pula kesannya pada ibu??


 Jika Hb kurang, ibu akan cepat berasa letih, kadang2 akan mengalami sesak nafas, pening2 dan rasa nak pitam, jantung bergerak laju/rs berdebar2(palpitation)


Jika semasa mengandung atau semasa bersalin ada kehilangan darah, darah akan bertambah cair dan ini boleh membawa kepada kerosakan jantung, paru2, buah pinggang dan boleh membawa maut.


CARA TERBAIK MENINGKATKAN Hb DARAH = VITA LEA SHAKLEE


VITA-LEA SHAKLEE terjamin dapat membantu ibu hamil yg mempunyai masalah Hb rendah.

pm/wasap/sms mummy 0122817012

LIKE fb Mummyosh Natural Health & Beauty

No comments:

Post a Comment