Monday, April 28, 2014

Bahayakah Steroid Dalam Ubat Anda?

Steroid adalah sejenis hormon yang bertindak sebagai agen anti radang dan juga merencat sistem pertahanan atau sistem imun seseorang. Steroid adalah ubat yang sangat berguna dalam merawat berbagai - bagai penyakit tetapi jika terlalu banyak digunakan boleh menyebabkan seseorang kanak - kanak itu menjadi bulat (moon face) , mengubah corak bahu (buffalo hump) dan jika digunakan dengan lama ubat ini akan menjejaskan tumbesarannya.
 

Antara penyakit yang boleh diubati dengan steroid adalah seperti alahan, asma/lelah, bengkak, sakit lutut, penyakit sistemik lupus eritematosus, penggantian organ dan lain2 lagi. Tetapi harus diingat steroid membawa pelbagai jenis kesan sampingan. Jom review lagi di bawah......>>


 

Pesakit yang biasa diberi steroid?Penyakit berkaitan rheumatologi seperti rheumatik, asma dan sebagainya. Steroid penting dalam ubatan atau bahasa paling mudah, semua jenis ubat mengandungi steroid yang dibenarkan tetapi dalam kuantiti yang kecil.


Kesan jangka panjang pengambilan ubat yang mengandungi steroid?Ia boleh menyebabkan tulang rapuh seterusnya mengundang osteoporosis. Sebenarnya, pengambilan steroid berlebihan boleh memberi kesan kepada seluruh tubuh badan termasuk gangguan sistem saraf.


Adakah kanak-kanak juga mendapat kesan daripada pengambilan bahan ini?Kanak-kanak di bawah usia 14 tahun yang mengambil ubat mengandungi steroid akan terbantut tumbesaran. Sesetengah penyakit yang menyerang kanak-kanak seperti artritis memaksa kanak-kanak terbabit mengambil steroid untuk melegakan kesakitan kerana ia menjejaskan kualiti hidup mereka. Tetapi dos yang diberi adalah kecil.


Adakah pengambilan herba  yang terkandung dalam ubat atau suplemen boleh membantu melegakan kesakitan? Misalnya untuk melegakan sakit sendi?Sehingga kini ia belum terbukti secara saintifik. Cuma ia sekadar suplemen yang boleh membantu mengelak atau mengawal sedikit masalah sendi seperti pengambilan minyak ikan kod, halia dan minyak evening primrose.


Antara steroid yang paling biasa digunakan:

1.      Prednisone: Ia adalah analog yang dehydrogenated daripada kortisol yang digunakan sebagai ubat-ubatan anti-radang yang dalam rawatan artritis dan immunosuppressant untuk. Oleh itu, ia digunakan dalam pelbagai penyakit autoimun, asma yang teruk, alahan artritis reumatoid, dan untuk mencegah dan merawat penolakan dalam pemindahan organ.
 

2.      Nandrolone: Ianya androgen untuk (nama dagangan: Durabolin atau Kabolin) yang digunakan untuk merawatkanser payudara atau kekurangan testosteron atau osteoporosis. Kesan positif dadah termasuk pertumbuhan otot, rangsangan nafsu makan, pengeluaran sel darah merah yang bertambah dan meningkatkan ketumpatan tulang.
 

3. Equipoise: Ia adalah steroid anabolik dibangunkan untuk kegunaan haiwan, kebanyakannya untuk rawatan Kuda. Ia mempunyai aktiviti kitaran androgenic yang rendah dan sering digunakan oleh ahli bina badan untuk menambah kekuatan dan saiz kerana ia meningkatkan selera makan. Ianya terkenal untuk meningkatkan vasculature.
 

4.      Dehydroepiandrosterone (DHEA): Ia adalah yang paling banyak androgen yang dirembeskan oleh kelenjar adrenal. Beberapa laporan yang menunjukkan serta peranan dalam proses penuaan mengeliling tahap puncak DHEA pada umur 25 tahun dan kemudian beransur-ansur merosot dengan usia. DHEA kekurangan pada individu yang lebih tua telah dikaitkan dengan beberapa keadaan perubatan yang termasuk penyakit kardiovaskular dankanser payudara dan dengan demikian ia telah disyaki untuk peranan anti-ageing mujarab.
 

5.      Anavar: Ia direka sebagai yang amat ringan anabolik dan telah digunakan secara meluas untuk rawatan hepatitis alkohol, Sindrom Turner dan kehilangan berat badan yang disebabkan oleh virus HIV. Steroid ini berfungsi dengan baik untuk menggalakkan kekuatan dan berbelah bahagi otot besar-besaran keuntungan; Walaupun ia adalah sifat ringan menjadikan ia kurang sesuai untuk bulking tujuan.
 

6.      Winstrol: Sifat-sifat anabolik Winstrol adalah sederhana berbanding dengan kebanyakan steroid yang lain dan oleh itu, ianya disusun dengan steroid anabolik lain berasaskan testosteron. Ia meningkatkan kekuatan tanpa pertambahan berat badan yang berlebihan, menggalakkan vasculature dan dengan itu cukup terkenal kalangan pembina badan.
 

7.      Steranobol: Kimia, steranobol telah chloro-sekumpulan ditambah pada 4-kedudukan testosteron. Memang ada yang tiruan, sintetik androgenic steroid anabolik kesan serupa dengan testosteron. Ia sering digunakan secara haram untuk meningkatkan prestasi fizikal dalam sukan dan Olahraga dan oleh itu, adalah dilarang oleh banyak pihak berkuasa sukan, termasuk Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa.
 

8.      Testosteron: Testosteron itu sendiri telah diambil luaran untuk meningkatkan perkembangan otot, kekuatan, dan daya tahan. Mereka lakukan sehingga secara langsung dengan meningkatkan sintesis protein di dalam sel-sel otot. Hasilnya, gentian otot menjadi lebih besar dan lebih cepat daripada yang mereka lakukan biasanya membaiki.
 

9.      Tetrahydrogestrinone: Ianya ada satu struktur diubahsuai anabolik androgenic steroid yang dilarang dalam sukan. Ia telah dibangunkan untuk flim flam pihak berkuasa sukan melalui manipulasi bahan terlarang yang lain untuk illicitly meningkatkan prestasi sukan.
 

10.  Clenbuterol: Ianya bronchodilator yang digunakan secara meluas dalam banyak bahagian dunia. Dalam kajian haiwan, clenbuterol telah ditunjukkan untuk mempamerkan aktiviti anabolik yang merupakan atribut yang amatmenarik untuk pixilated sportspersons. Ia dikenali untuk terus merangsang tisu adipos dan mempercepatkan pecahan triglycerides untuk membentuk asid lemak bebas. Ia digunakan sebagai ubat pre-contest.
 

# Contoh2 ubat steroid ialah prednisolone, hydrocortisone, dexamethasone dan betamethasone.


Jadi, berwaspada lah dengan sebarang pengambilan ubatan untuk diri kita mahupun keluarga kita terutama kanak-kanak. Kadang2 kita tak tahu apa yang terkandung dlm sst ubat yang diberikan. Jika perlu, ambil mengikut arahan doctor dan elakkan ambil ubatan tersebut dalam tempoh jangka panjang. Begitu juga, dengan para pengguna produk2 kecantikan mahupun supplement. Pastikan produk yang anda gunakan tidak membahayakan diri anda, pastikan produk anda semula jadi dan organik. 


Bebas Selamat & Sihat.


Ok..da~~~ gd nite <3

No comments:

Post a Comment